Piccolo è sempre più bello

leggo su VOICE OF THE INDEPENDENT (click)

“IATA maintains that all freight forwarders, whether multinationals or independents, are governed by exactly the same rules with regard to CASS payments. It appears that IATA actually defaulted Panalpina for its non-payment, and internal sources indicate that the organisation is furious with the forwarder. IATA is also believed to be under pressure from member airlines and other forwarders to clarify the position and impose suitable sanctions to prevent such incidents occurring again. IATA has yet to reveal if and what sanctions will be imposed on Panalpina for the late payment.”

Partendo da un’affermazione della IATA secondo la quale TUTTI gli spedizionieri (grandi o piccoli) hanno gli stessi obblighi per quanto riguarda il pagamento dei NOLI AEREI … sembra che a soffrire di più ed a ritardare i pagamenti siano soprattutto i grandi. Un nome su tutti è quello di PANALPINA.
Ma anche da un punto di vista del management, ci sono “rumors” che riguardano altre multinazionali.
Sempre in quell’articolo leggo:

“DHL is also undergoing a major management upheaval and, according to recent reports in the industry media, is suffering from a severe drain of talent.”

Il punto, dunque, è questo:

“analysis of the latest data reveals that independent freight forwards are weathering the storm better than many of the multinational companies, thanks to their ability to rapidly react to market conditions and offer bespoke solutions to customers, tailored to meet changing demands”

Cioè, pare proprio che nell’eterna lotta tra Davide e Golia (dove Davide rappresenta i piccoli spedizionieri e Golia le multinazionali) la storia si ripeta.

“Global Forwarding is on its way to becoming an affiliate of the express division and is no longer a home for entrepreneurial forwardings”

E qui arriviamo al dunque: solo tre anni fa il presidente della DHL profetizzava la prossima scomparsa dei piccoli e medi spedizionieri …

“Back in early 2009, then DHL Global Forwarding CEO, Hermann Ude, predicted that smaller freight forwarders would ‘just disappear’. But since that time the number of global SME freight forwarders has actually risen. In China alone the freight forwarding companies has risen from 1,700 to over 26,000 in a decade.”

ed invece sembra questo (il settore dei piccoli e medi spedizionieri) l’unico veramente in crescita sullo scenario mondiale.
Ecco quindi la chiusura dell’articolo:

“So, with the downturn in trade forcing the multinationals into drastic action to try and adjust to new market conditions (Expeditors for Q4 2011 and, as expected, saw a 5 per cent year-on-year decline in revenues), 2012 presents an excellent opportunity for the independent sector to make further advances in both revenues and market share.”

Paolo Federici

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